Technologie die leveringen vereenvoudigt

Verzending voor online winkels is altijd een belangrijk punt geweest voor de groei van e-commerce in het land. De reden hiervoor is zeer eenvoudig, zoals iedereen weet die ooit via internet heeft gekocht. Immers, als de vracht te duur is, ziet men van de koop af.

Natuurlijk spelen de kosten een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing, maar ook factoren als levertijd en tracking mogen niet worden verwaarloosd.

Gelukkig voor online verkopers (en shoppers!) zijn er verschillende technologieën en diensten op de markt gekomen met als doel de verzending voor online winkels te vereenvoudigen. Onder hen, valt de smart locker op. Lees verder om meer te weten te komen.

Smart lockers: oplossing voor de laatste mijl van de scheepvaart voor e-shops

De laatste kilometer is de duurste fase van de vracht. Het is immers in deze fase dat de kans op problemen groter is. Afwezige ontvangers, druk verkeer, moeilijk toegankelijke regio’s: al deze factoren dragen bij tot een verhoging van de uiteindelijke vrachtkosten.

Smart lockers zijn gemaakt om dit allemaal op te lossen. Het zijn kluisjes die worden geïnstalleerd op plaatsen met een grote stroom mensen, zoals supermarkten of winkelcentra.

Hoe een smart locker werkt

Bij de aankoop kiest de klant ervoor de bestelling in de smart locker te laten leveren. In plaats van het product op het adres van de koper te laten afleveren, brengt de vervoerder het product naar de smart locker.

De klant ontvangt een code, gaat naar de plaats waar de smart locker is geïnstalleerd en haalt de bestelling op. Wat slimme kluizen in feite doen, is de laatste kilometers van de vracht aan de klant overlaten.

Een gemakkelijke oplossing voor de consument en de kleinhandelaar

Voor de consument is deze keuzevrijheid zeer interessant. Hoewel sommigen het onpraktisch vinden om hun pakje op te halen, is het voor anderen beslist de beste manier om online te winkelen.

Smart lockers kunnen immers uitstekend zijn voor wie alleen woont en de hele dag buiten werkt of in regio’s woont die niet door vervoerders worden bediend – een aanzienlijk deel van de consumenten.

Bovendien kunnen Smart lockers ook de omgekeerde logistiek van bestellingen verminderen. Bij retourzendingen en omruilingen kan de klant de goederen in de locker achterlaten en de vervoerder haalt ze later op. Heel praktisch!